zondag 4 juni 2017

Ontwaken op een P in Doolin, Ierland
KM 60342
GPS 53.0166, -9.37558

Geen gefock en gefuck vannacht. Wel wat flinke buien.
Zoals onderling afgesproken uitgeslapen tot bijna 10:00 uur. Terwijl ik dan nog wat schrijf maakt Monique het zondagse ontbijt klaar.
Daarna prepareren we onze bus voor vertrek verder noordwaarts. Als we 12:30 wegrijden zien we pas op een bord aan het begin van ‘onze’ doodlopende straat dat het buurtje waar we stonden niet een gewoon buurtje is, maar vakantiewoningen. We vonden het al vreemd dat vanochtend opeens iedereen in de buurt met hun auto’s bepakt met koffers en tassen vertrok.

We rijden eerst naar de pier van Doolin vanwaar ....
ferries naar o.a. de Inish eilanden vertrekken. Een drukte van belang, bijna de hele P is volgeparkeerd. Zo te zien is er ook te overnachten met de camper.
Vanaf de pier is ook de ingang naar Nagles Camping & Caravan Park.

Nu we dat ook even weten rijden we weer terug richting dorp. We stoppen bij de Craft Shop waar ze mooie spulletjes hebben. De betere souvenirs en ook wat – voornamelijk wollen – kleding.
We kopen het een en ander voor het thuisfront (verrassiiiiing….!!!).
CAMPERAARSTIP: Achter de Craft Shop is een ruim parkeerterrein, met ook een klein gebouwtje waar een kraan uitsteekt. Da’s interessant voor ons omdat we bijna door ons water heen zijn. Monique vraagt binnen even of we mogen vullen en dat is prima.
We hoorden van Maxi & Caroline die we eerder deze vakantie ontmoet hebben dat het oogluikend ook wordt toegestaan om hier te overnachten maar dat je dan wel weg moet wezen als de shop ’s ochtends opent. Of de kraan an sich ook ’s nachts water geeft weten we niet.
Er is hier vlakbij trouwens nog een kleine camping, de Riverside Camping.

We gaan nu Doolin de andere kant uit en zien ook dat er nog meer Doolin is dan we dachten, en zeker ook meer pubs! Dus check it mensen, als je hier aankomt.
We volgen de R459, R479, R477 langs de kust omhoog. Het wordt een bijzondere landschap: The Burren. De moeite waard om op de kustweg een paar keer uit te stappen. En door dit landschap zullen we blijven rijden tot onze eindbestemming van vandaag.

Dat doen we zo: bij Ballyvaughan gaan we zuidwaarts op de N76, en dan nemen we de R480 naar de Poulnabrone Dolmen/Poulnabrone Megalithic Tombe, om daar om 18:00 in de stromende regen aan te komen.
Ondanks de buien en de miezer af en toe was het een prachtige route. Hoe noordelijker we rijden hoe meer het ons ding wordt.

De Poulnabrone Megalithic Tombe had ik in onze vakantievoorbereidingen al op mijn lijstje gezet. In mijn ogen een fascinerend object. En dan vooral om het als voorgrond voor de nachtelijke hemel inclusief de melkweg te gaan fotograferen. Als ik echter op dit moment zo de hemel bekijk is het enige fotogenieke eraan dat hij het perfecte grijs is. De melkweg zal echter de hele nacht voor het oog wel weg blijven. Daarbij is het ook nog eens een halve maan. Je kunt niet alles hebben.

Nog nooit zo recht gestaan
zonder hulpmiddelen
We hebben wel de hele P voor onszelf alleen en gezien de omgeving zal het een fantastische rustige nacht worden. En nu ben ik zo goed als niet spiritueel maar toch, met die tombe van 4000 tot 5000 voor Christus… waar de restanten zijn gevonden van meer dan 30 mensen… op zo’n kleine afstand……. wie weet wat de nacht zal brengen!

Ik zet sowieso de wekker om 05:00 uur. Misschien wordt het toch nog wel een hele bijzondere ochtend!

Zondag 4 juni 2017
Overnachten op de P van Poulnabrone Dolmen, Glenslane, Ierland
KM 60386
GPS N53 02 49.6  W9 08 24.9  //  53.047153, -9.140239

STREETVIEW (aanklikken)

1. Een reactie van Peter (Het hurktoilet, de leuke frankrijkgids-www.hurktoilet.nl).

Wij hebben paar dagen geleden ook met stuk of vier andere camperaars ook overnacht op pier van Doolin. Kost je vijf euro per 30 uur (het is hier gewoon betaald parkeren voor iedereen)
    Prima gestaan, met de aanbulderende golven voor onze neus en een prima uitzicht op de kliffen van Moher (beter zelfs dan vanaf de camping, want die ligt net iets verder weg), rustige plek. Tussen de pier en de camping is nog een openbaar toilet, maar voorzieningen zijn er verder niet.