dinsdag 6 juni 2017

Ontwaken op de P van Galway Harbour Company, Galway, Ierland
KM 60446
GPS N53 16 08.6  W9 03 01.6  //  53.269110, -9.050455

Om 08:00 vertrekken we. Op zich was het een rustige nacht. Geen geweldige ‘echte’ camperplaats maar prima om te overnachten en Galway te bezoeken.
We hebben het heerlijke pompoenpittenbrood ontdekt bij de LIDL en ook de Irish Pale Ale biertjes in fles dus we laten onze iGO navi dit als tussenstop berekenen op weg naar het Connemara National Park, wat de geplande eindbestemming is voor vanavond.

Nadat we via de troosteloze buitenwijken van Galway de LIDL gevonden en bezocht hebben rijden we via hoofdzakelijk de N59 naar het noorden. Voor het ontbijt duiken we de N59 af om op een kleine P vlakbij het Ross Lake te parkeren. Daar doen we tevens een klein handwasje in de Tupperware Wonderwasemmers (bij Monique te koopJ).

De N59 wordt alleen ...
maar mooier. Het weer bij vlagen ook en bij een enkele vlaag niet. Ach, het is geen 25 graden en strakblauw, maar 18 graden en een immer in beweging zijnde wolkenlucht boven een prachtig berglandschap maken heel veel goed.

Opeens zien we aan de rechterkant van de weg een lang en laag gebouw wat een combinatie is van een tankstation, een postkantoor, een bar/café, een winkeltje en een Craftshop. Alles onder de naam van Mr. Joyce(’s).
Er tegenover, aan de andere kant van de weg dus, is een grote gravel-P. Dan zullen we ook maar eens kijken wat er hier nu zo bijzonder is in bijna the middle of nowhere.
Er staat een bijzonder beeldhouwwerk op de P. Het doet ons denken aan een van de figuren uit het beroemde beeldenpark in Oslo. Als we het eens nader bekijken, en ook de ‘kunst’ achter de stoere kerel, dan vinden we dat de maker ervan, Mr Joyce dus ook, wel over wat humor beschikt.
De sokkel van de stoere man bevat de tekst ‘Built in 1999 for no apparant reason’, en de kunst erachter ‘On this site in 1897 nothing happened’.
Van zulke onzin houden we wel, reden genoeg om eens aan de overkant te gaan kijken in de Craftshop.

Wat een prachtige zaak! De betere souvenirs, wollen sjaals, prachtige gekleurde wollen hoeden en petten, schilderijen (van de hand van Mr Joyce), kunstvoorwerpen (van de hand van Mr Joyce), een bijzondere collectie boeken, plaids, sieraden, lederen portefeuilles en portemonnees, en nog veel meer.
Wat mij ook vrij snel opvalt is de muziek die op de achtergrond te horen is. Een mix van rustig modern, wat onbekende singer-songwriter, wat jazz, 30-er jaren, Indie; eigenlijk lijkt het wel wat op een mix die ik speciaal voor deze reis op een usb-stick heb gezet.
Als ik de hele vriendelijke dame achter de toonbank vraag wie de muziek hier heeft samengesteld zegt ze:…. Juist ja, Mark Joyce!
Een bijzondere man denk ik, die Mr (Mark) Joyce.

In zo’n zaak blijft er iets aan je vingers hangen, dat kan bijna niet anders. Wij kopen beiden een mooie lederen portemonnee en twee onderzetters met schaapstaferelen voor in de camper.
Mr. Joyce’s Craftshop in Recess, een bezoek waardig vinden wij!

Terug bij de camper zien we nog een leuk moeder-kindschaapstel waarvan de schattige kleine zomaar model gestaan zou kunnen hebben voor de schaapsleutelhanger-met-echte-wol die je in veel souvenirshops ziet hangen. En ook de hoorntjes van het onwetende dier zouden zomaar model gestaan kunnen hebben voor iets uit de webshop van Christine Le Duc. Daar hoef je niet heel veel fantasie voor te hebben. Nou snap ik ook meteen waar ‘horny’ vandaan komt.

Verder over de N59 die alleen maar mooier wordt. Via Clifden en Letterfrack rijden we in een grote boog links om het Connemara Park heen om er vervolgens vanaf de noordzijde in te rijden.
We rijden tot aan het einde van de P bij het Visitor Centre. Daar staat een enkele camper geparkeerd tussen wat andere auto’s in. Wij vinden dit niet zo geschikt om te overnachten en rijden weer terug tot aan de laatste mogelijkheid op het grove grind aan de rechterzijde van de weg (gezien van de P dus).
Het staat wat scheef maar met de oprijblokken onder de rechterwielen staan we heel aardig.

Na een tijdje komt er nog een camperbus bij. Ondanks de enorme parkeermogelijkheden en een hele lange vrije strook langs de weg vindt het Oostenrijkse stel ons of onze bus blijkbaar zo aantrekkelijk dat ze bijna tegen de onze aan parkeren.
Uiteraard zijn we allen te gast in dit prachtige land, en mogen we dankbaar zijn dat we bijna overal mogen overnachten met de camper, ook al staan we zij aan zij, maar als er toch ruimte genoeg is…..
Nou ja, die werk ik straks dan maar weg op de foto.

Voor het eerst deze vakantie zijn er midges. Als ik eventjes buiten wat foto’s heb gemaakt breng ik een zwerm mee naar binnen. Midges, we hadden er al bijna niet meer aan gedacht, die kleine klotemuggetjes.
We moeten nog wel eens denken aan onze reis naar Schotland in 2014, waar die dingen overal doorheen gingen. Gewoon muggengaas houdt ze niet tegen, en in Schotland kropen ze zelfs langs de raamrubbers van de voorruiten van onze bus naar binnen.
In de voorbereidingen van deze reis naar Ierland dacht ik ‘Dat zal ons niet meer overkomen’, en hebben we een CarePlusMidgeProof muskietennet gekocht.
Ik heb nog goed moeten nadenken en prutsen om dat ding op een goede manier boven het bed te hangen zonder er in verstrikt te raken ’s nachts. Dat lijkt misschien eenvoudig maar dat is het niet met het bed op slechts een meter afstand van het plafond.

De midges nu zijn echter in zulke kleine getale dat we ze snel allemaal gedood hebben. Het net kan dus in de kast blijven.
Het wordt toch nog een prachtige avond. De Diamond Head achter ons glundert in het laatste avondlicht. Dat was vorige week bij de Mount Brandon wel anders.
Nu maar hopen dat het morgenochtend ook goed wandelweer is.