vrijdag 9 juni 2017

Vrijdag 9 juni 2017
Ontwaken bij Easky Beach, Ierland
KM 60733 GPS 54.2922, -8.95055

Na het ontbijt vervolgen we de kustweg R297 oostwaarts. Bij Aughris Head duiken we een zijstraat in die naar een bar/surfstrand leidt.
De zijstraat loopt dood maar dan wel op een hele mooie plek:
!!-CAMPERAARSTIP: Een in ieder geval van buiten zeer net uitziende bar waar je ook wat kunt eten, een prachtig en groot strand om de hoek, leuk terras voor de deur van de bar, ruim voldoende geasfalteerde parkeergelegenheid, en 2 stroompunten en een kraan. We kwamen er niet achter of dat voor campers is maar we vermoeden dat als je er wat eet/gebruikt dat je er mag overnachten.
Een hele mooie plek. Als we die eerder
geweten hadden dan hadden we er waarschijnlijk gegeten en overnacht. Coördinaten: N54 16 7.3 W8 45 26.1
We volgen de R297, de N59 Dromard en nemen bij Lisduff de kustweg.
Daar zien we een leuk plekje met uitzicht op de baai van Ballysdale voor (ondertussen al weer) de lunch.
Met de hond(en) wandelen is populair in Ierland. Als hond is het hier dan ook een paradijs. Heel wat anders dan een blokje rond over het trottoir, en moeten poepen of piesen tegen of rond een boom waar alle honden van het dorp al gepoept of gepiest hebben.
Er gaat ook een jongedame wandelen met 2 honden. Als ze na een klein half uurtje terugkomt stopt ze eerst de honden achterin de bestelauto, en daarna komt ze naar onze geopende zijdeur gelopen en zegt: ‘Goedemiddag’.

Ja, Nederlanders vindt je overal. Het is bijna zo erg als met Duitsers. We raken in gesprek met de 40-jarige dame die al meer dan 20 jaar in Ierland woont. Ze komt uit Den Haag, heeft ooit een Ier ontmoet, daar verliefd op geworden, en toen naar Ierland verhuisd. Ze heeft het erg naar haar zin hier, en haar honden vast ook.
Ze vraagt of we ook de mooie en warme periode meegemaakt hebben vorige week. Als het die ene dag was dan wel, anders zijn wij er net langs op gereden waarschijnlijk.

Net deze leuke ontmoeting gaan we verder richting Sligo. We hebben wat levensmiddelen nodig en zoals de lezers ondertussen wel weten doen wij (en veel andere camperaars) dat meestal bij de LIDL. Goed bereikbare winkels, goede parkeergelegenheid, een ruim assortiment aan vers en niet vers, en zeker hier ook Ierland een zeer goede broodafdeling.
De bereikbaarheid van deze winkel loopt via de achterbuurten van Sligo. We zien dan voor het eerst deze vakantie ook de beruchte ‘travellers’ op een parkeerterrein. Een groep caravans bij elkaar, met bewoners die wij misschien snel als asociaal en zigeuners zouden bestempelen. Niet populair in Groot Brittannië. Ze zijn een van de redenen dat veel toegangen tot parkeerterreinen middels hoogtebalken in hoogte zijn begrensd tot ongeveer twee meter. Het mag misschien bekend zijn dat een groep travellers zomaar vanuit het niets kan opduiken om ergens in een gemeente een parkeerplek in beslag te nemen. En ze dan weg zien te krijgen is een lastige opgave.
Bij een van de caravans hangen tientallen meters was tussen caravan en omheining. Meisjeswas. Roze kleren en kleertjes. Kleertjes met kant en tierlantijntjes. Kleren en kleertjes zoals je ze misschien wel kent van programma’s als ‘A big fat gipsy wedding’. Juist ja, zulke was dus.
Wel vrolijk dat dan weer wel.

Na de boodschappen gaan we verder naar het noorden.
Het plan is om morgen te gaan wandelen in De Gleniff Horseshoe, maar eerst zoeken we een overnachtingsplek met bij voorkeur een toiletgebouw en kraan in de buurt. Niet omdat we zelf geen toilet of kraan hebben, maar ons toilet moet wel af en toe geleegd worden en de watertank gevuld wil er nog water uit de kraan komen.

Tot nu toe is dat geen probleem in Ierland. We hebben wel een extra toiletcassette zodat we het wat dat betreft ongeveer een week kunnen uithouden. En met de watertank van 100 liter ook een kleine week.
In menig dorpje of stad is een public toilet te vinden, en soms is er aan de buitenkant een kraan bevestigd. Ik raad wel aan diverse hulpstukken mee te nemen om eventueel aan de kraan te bevestigen, diverse lengtes slangen met koppelstukken, en uiteraard een gieter (van 10 liter). Oh ja, en helemaal uiteraard de bekende Duct(duck)tape. Je weet maar nooit.
Ook bij tankstations is er meestal wel een vorm van watertapmogelijkheid. Daarom tanken we dan ook meestal wat kleinere hoeveelheden diesel (ongeveer 25 liter), en vragen dan of we ook water mogen tanken. En dat is nooit een probleem geweest.

In andere landen willen bij kerkhoven/begraafplaatsen nog wel eens kranen zijn, maar hier in Ierland hebben we die slechts een keer gezien.
Er lijkt hier dan ook geen echte bloemencultuur op graven te zijn. En was dat al zo dan hebben wij tot nu toe wat betreft het weer ook geen reden gezien om een kraan op het kerkhof te monteren.
In ons favoriete campervakantieland Griekenland is er bijna op elk kerkhof wel een kraan. Da’s dus een handig weetje als je krap in je water komt te zitten. Behalve overigens op kerkhoven met plastic bloemen: géén kraan! En da’s geen grapje maar echt zo (vertellen wij die al tien campervakanties in Griekenland hebben doorgebracht, en altijd wildkamperen).

Frontscreenview voor vanavond
Tegen vijven komen we aan op deze prachtige plek bij de Glencar Waterfall. De waterval zelf lijkt ons niet echt iets waar we warm of koud van worden (koud misschien), maar de P is uitstekend geschikt voor een overnachting. We parkeren op het beste plekje helemaal achteraan, met aan de voorkant een geweldig uitzicht met vooral veel groen en schapen, en achter ons het verlangde toiletgebouw.
Wat betreft de kraan zal het inderdaad wat behelpen zijn, het zijn drukkraantjes boven wasbakjes, maar het baasje is overal op voorbereid zoals ik hierboven al heb beschreven. Dat gaat morgen wel lukken.

Wat later krijgen we nog een Engels camperbuur, en laat op de avond een paar heel vrolijk geschilderde kleine busjes (camperbusjes?) met wat vrolijke oudere jongeren erin die ook hier lijken te gaan overnachten.

Een mooie plek met een geweldig frontscreenview weer.