http://mm2austria2012.blogspot.com/p/kaart.html

donderdag 18 mei 2017

De kop eraf

Donderdag 18 mei 2017
Ontwaken in Beuningen
KM 58481  
 

De kop van de mm2ireland-trip is eraf. We zitten in de ‘Stena Plus Lounge’ op een ferry van Stena Line, van Hoek van Holland naar Harwich, Engeland.

Het eigenlijke vertrek werd vanochtend - inmiddels traditioneel - vooraf gegaan door een ontbijt bij Thea, de moemsie  van Monique. Mijn zus Ria is ook van de partij. Die komt net van het sporten af dus mag zich zonder schuldgevoel tegoed doen aan de broodjes, gekookte eieren en lemontaart. Wij hebben niet gesport maar zijn het wel van plan, en dat telt ook vinden wij.

Thea vindt het maar niks dat we (eigenlijk vooral Monique) vijf weken
van huis gaan. Maar dat is ook traditioneel. ‘Het is hier toch ook mooi!?’.
Toch moet ze er 11:00 uur aan geloven. Dan vertrekken we vanuit Beuningen naar Hoek van Holland. 

Zonder oponthoud komen we goed anderhalf uur later bij de ferry aan. Ik neem bijna de verkeerde gate: die van 2.60 hoog. De schotel had dat niet overleefd. En ik maar denken dat het meisje vanuit het loket gewoon heel blij was om ons te zien, zo uitbundig dat ze zwaaide. Dat is toch wat, ik rijd toch al een jaar of twaalf en ongeveer 100.000 km camper, en zou dan toch zo maar de camper kortwieken.
Na een goed kwartiertje wachten kunnen we de boot in. Zonder gefluit, geroep, geschreeuw en  spastische gebarentaal zoals we al vele jaren van het Griekse ferrypersoneel gewend zijn. Ja, zo kan het ook. En misschien nog wel beter.
Weer eens wat anders dan met een boot van Superfast/Anek of Minoan  naar Griekenland.




Niet alleen de boot is anders, het weer ook. Naar buiten kijkend door de grote ramen van de Plus Lounge vraag ik Monique ‘Is het nu zo grijs buiten of zijn de ramen gewoon vies?’. Omdat we in de haven van Hoek nog wel goed naar buiten konden kijken toen we hier gingen zitten is de conclusie: grijs.




De haven van Hoek van Holland uit

De haven van Hoek van Holland uit
In de hier aanwezige Volkskrant lees ik de weersvooruitzichten voor Europa.  Op Moskou na gaat het morgen in Dublin het koudst worden. Ik vind Moskou niet echt Europa dus wij hebben de hoofprijs. En het grote infoscherm hier in de lounge laat zien ‘heavy rain shower’ voor Londen op Friday. Morgen dus.
Ach, het is een beetje zoals velen reageerden als we van onze reisplannen naar Ierland vertelden. De helft reageerde met ‘oh, wat mooi’. De andere helft met ‘Daar regent het wel veel, toch?!’. Wij kiezen voor het glas halfvol, dus het wordt een geweldige vakantie.
Het is rustig aan boord. Er is eigenlijk zitplaats genoeg in alle verblijfsruimtes. Je kunt hangen en zitten waar je maar wilt. Behalve in de Plus Lounge, tenzij je dat hebt bijgeboekt. In het geval van ons zat dit bij een voorjaarsarrangement in.
De Plus Lounge is een ruimte waar je alleen met een code in kunt. Het is er in ieder geval een stuk rustiger dan in de andere verblijfsruimtes aan boord. De ‘Plus’ bestaat naast meer rust verder uit onbeperkt koffie, thee, sapjes, rode en witte wijn, pinda’s, candybars, fruit, kranten en magazines. 



Goed uit te houden in de Plus Lounge
Wat info voor potentiéle met-de-camper-en-Stena-naar-Ierland-reizigers:
We hadden eerst bij Stena een offerte gevraagd voor het Landbridge ticket; een combi van Hoek van Holland/Harwich & Fishguard/Rosslare.
Uiteindelijk was ik na een halve dag gegoogel €150,- goedkoper uit met een voorjaarsaanbieding Hoek van Holland/Harwich (inclusief de Plus Lounge!) geboekt via Stena, en een aparte boeking Fishguard/Rosslare via House of Britain.
Beide schepen overigens gewoon van Stena. Het loont dus om een halve dag te googelen.

De zee is zo glad als een spiegel. Geen gerol en gestamp vandaag. Dat hebben we ook wel eens anders meegemaakt op de mediterrane zeeën.
Uiterst gedisciplineerd verloopt de ontscheping, en tegen achten (Engelse tijd, een uur vroeger dus) rijden we de boot af.

Ik had drie opties bedacht om te overnachten:
- Op het haventerrein zelf. Dat schijnt te worden toegestaan voor een nacht.
- Bij een camping op 5 minuten rijden. Camping
www.dovercourtcp.com, waar je op vertoon   van je Stena tickets ook een flinke korting krijgt, en waar je ook nog laat mag arriveren.
- Aan de Harbour Crescent, aan de rand van een woonwijk, en pal aan zee. Met uitzicht op in- en uitvarende schepen. Inclusief de onze morgenochtend om negen uur (als we dan nog niet vertrokken zijn).
Wij kiezen voor de laatste optie. In de stromende regen (uiteraard) worden we ook nog eens in het diepe gegooid dat links rijden heet.
Nou had ik dat jaren geleden al eens een maandje in Schotland gedaan, maar het is toch wel weer even wennen.
Rotondes linksom met verkeer op de rotonde dat dus van rechts komt en voorrang heeft, en linksaf slaan met een kleine bocht en rechtsaf met een grote bocht.
Vooral wat betreft dat laatste hebben we ons aangeleerd dat steeds hardop te zeggen als we ergens afslaan of de weg op rijden.
Na een klein kwartiertje komen we heelhuids aan op de Harbour Crescent. Inderdaad gewoon aan de rand van een weg, maar prima. En we hebben prachtig uitzicht op de haven. ‘Wij’ zijn de enige camper hoewel er in het hoogseizoen wel meer schijnen te overnachten als ik google er op na sla.

Zo af en toe stopt er aan de andere kant van de weg het een of ander gepimpt autootje met – zo lijkt – pasverliefde stelletjes. Pal tegenover ons stopt ook zo’n ding. Al heel snel zitten ze met zijn tweeën achter het stuur, in tegengestelde ‘rij’richtingen, en binnen de kortste keren zijn alle ramen beslagen.
Nou gaat dat natuurlijk wel snel met zoveel vocht ook aan de buitenkant. En misschien zit er wel een lek in de airco.
J

En nu zou ik natuurlijk heel snel een bruggetje kunnen slaan naar het verloop van onze avond maar dat is te gemakkelijk.

Welterusten.

Donderdag 18 mei 2017
Overnachten in Harwich, Engeland
KM 58623
GPS   N51,94140   E1,29041  // 51.9414, 1.29041
STREETVIEW (aanklikken)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten